Grossglockner za dva a půl dne
DEN 1
Tak konečně nastala chvíle, kdy míjím mýtnici a vjíždím na profláklý a všemi známý Grossglockner…… pro mnohé již známá věc, pro některé stále skvělý zážitek a pro některé strašná nuda. Co ovšem předcházelo této anabázi? Z původních cca čtyř motorek nakonec vyrazila z Oder pouze jedna. Znáte to. Jeden najednou musí na dovolenou, druhý nemá čočku a další…. už ani nevím. Toto mě však nemůže odradit. Vybaven klasickými cestovatelskými proprietami (brašny, tankbágl, top case a mou lepší polovičkou) vyrážíme o půl třetí na cestu. Jelikož nás čeká cca 660 km, volíme nepopulární dálnici a legálním tempem míříme k Mikulovu. Cítím zvedlé těžiště z báglů a spolujezdce a tím horší ovladatelnost. Na highway to sice nevadí, ale v zatáčkách mimo musí člověk ofafrně. Taky reakce na plyn je o poznání horší, ale co, nebudeme sportovat, budeme cestovat. Po překonání novějších úseků dálnice, se napojujeme před Vyškovem na tu asi nejhorší část cesty. Tak rozbitý povrch cesty mi úplně rozkostičkovává obraz a jsem vděčný za sjezd v Brně směr Vídeň. Cestou občas stavíme a zkoušíme koupit rakouskou desetidenní známku na mášu. V Česku? Si děláte prdel. Zapomeňte, že směnárny a čerpačky něco takového mají. Mnohde ani neví že, vůbec existuje. Po přejetí čáry se ale karta obrací a usměvavá paní u přepážky mi podává kýženou známku za „ styži ojro petdesát“ . Nevím kam se to lepí, tož to plácnu na plégo a fičíme dál. Najíždíme na novou dálnici směr Wien a malinkato zvedáme rychlostní průměr, jelikož je fakt dost hodin a cca 450 km před námi. Stále dálnice. Nuda, nuda, fádní tři pruhy a řidiči, co vás už zdaleka pouštěj, když chcete předjet. Začíná bolet zadek (mimo dálnice věc prozatím nepoznaná) a mám pocit, že zánovní sada Michelin Pilot Race nechává vzorek v černé stopě milimetr po milimetru na asfaltu. Jo vím, jsou to závodní gumice, ale byly za super cenu a v zatáčkách se budou hodit. Pro rejpaly, co tvrdí, že se nezahřejou, malá poznámka. Po 3 kilometrech měly gumy už cca 40 stupňů a během 15-ti minut byly dokonale zahřáté. Ve finále zmizelo po přibližně 1500 km asi dva milimetry vzorku, což je víc než super. No, skončili jsme, jak to rubem po austria highway. Sem tam sprchlo, ale jen málo. Ani jsme nemuseli použít nepromoky. Možná taky z toho důvodu, že žádné nemáme. Jsme přece ku..a drsoni ne??? Nevím, kudy tudy jsme to přesně jeli, ale jak se začalo chýlit k večeru, vyskočili na obzoru Alpy. Přestal jsem sledovat provoz s takovou intenzitou a začal slintat nad majestátností těchto hor. S blížící se tmou byly kontrastně vidět zasněžené vrcholky, kolmé skály a hluboké soutěsky. Prostě nádhera. Jelikož kromě motorek milujeme taky horskou turistiku, začali jsme si připadat jak v ráji. Asi hodinku. Pak se to posralo. Setmělo se, což mi zas tak nevadí, ale začalo více chcát, auta přede mnou házela vodu přímo na mě a já prd viděl. Jelikož vodu na cestě moc nemusím, hoooodně jsem zvolnil. Moje lepší polovička si začala stěžovat na postupující chlad (později jsem zjistil, že zapomněla doma termovložku do gatí) a já taky byl už trošíííčku utahanej. Ještě že už jsme sjeli z dálnice. Najednou jsem v nočním temnu zahlédl ceduli „poslední vjezd na Grossglockner hochenalpenstrase v 20:30“. Ha, asi se blížíme. Vřítili jsme se do městečka Fusch am der grossglocknerstrasse a začali hledat kemp. Po ověřených informacích, že je hnedle u mýtnice mi napadlo, že bude snazší najít tu mýtnici. Po té, co jsme již vyjeli z městečka a začali ukrajovat mokré zatáčky zvedající se k průsmyku, jsem zastavil a po společné poradě to otočil Z5 do města. Zaručené Info z interfernetu selhalo. Noc, zima, mokro, no co no, tak kašlem na kemp a stavění stanu a pojedem do penziónu. Těch tam je fakt hafo. Zastavujem u jednoho s cenou 16 ojro na osobu i se snídaní. Bohužel i přes svítící okna jsem se nedoklepal a nedozvonil. Pokračovali jsme dál až k nějakému hotýlku. Raději jsem se neptal na cenu ale na kemp. Se slovy „no to mně posol bulvu“ jsem koukal v podstatě přes cestu kde se kemp nacházel. I přes pokročilou noční hodinu (bylo 22:30) jsme byli v pohodě obslouženi s tím, že si máme vybrat místo, co se nám bude líbit. Zaplatit a zapsat se máme až zítra, jak budeme mít čas. Stavění stanu bylo otázkou několika málo minut a pak už jen balíček tyčinek od Havlíka a spinkat.
DEN 2
K vědomí jsem začal přicházet kolem půl sedmé ráno. To začaly kolem kempu lítat první bajky. I když po pootevření jednoho oka to nevypadalo na slunečný den, říkal jsem si, že snad alespoň nebude chcát. Když slyším ty motorky. O půl osmé jsem to už nevydržel a vylezl ze stanu. Co mně venku čekalo, předčilo veškeré očekávání. Sluníčko nebylo vidět, protože okolní kopce jsou fakt vysoké a zatím nedošlo až dolů. Na protější svah se však opíralo plnou silou a modré nebe slibovalo skvělé zážitky. Jo, přímo proti stanu je vidět asi 15-ti metrový vodopád, kolem nádherné hory a čistý kemp. No prostě nádhera. Vytahuji ze spacáku svou ženu a jdeme do hotelu kešnout dvě noci a dát kafe. Cena absolutně super. Dva člověci, stan a motorka 36 ojro na dvě noci. K tomu akční mýtné pro motorkáře za 16 ojro. Normálně stojí 19. Ale ceny v hotelu……..za dvě kávy platím v přepočtu 120 Kč a navíc jsou úplně pidi. V osm už sedíme na motorce a plni očekávání vyrážíme směr GG. Prvních pár ještě navlhlých zatáček se držím za nějakou roštěnkou na CBF 600 a říkám si, že nebudu předjíždět, ať to nevypadá agresivně. Jenže se fakticky strašně táhne, tak za to zatáhnu a mizím jí z dohledu. Asi na dvě zatáčky, protože tam stojí mýtnice. Je osm deset a je tu spoustu motorek a cyklistů. Mimochodem to sou fakt magoři. To stoupání je drsné, to je fakt, ale s pár zastávkami bych to možná vyjel i já. To co ale předvádějí při jízdě dolů opravdu hraničí s šílenstvím ala Ghost Rider. Přiznám se, že mně jich pár dalo i v zatáčce. Fakt magoři. Je ale pravda, že nejsem žádný trhač asfaltu. Nebudu popisovat každou zatáčku, každý výhled a zastávku. Projeďte si to sami. Takže to vemu spíše z pocitového hlediska. Projeli jsme mýtnicí a po již suché cestě jedeme nahoru. Asfalt je jak dětská prdýlka, zatáčky mají stejný poloměr, jak ji na začátku nasadíte, jedete až do konce. Nenašel jsem jedinou, která by se nějak utáhla či podobně. Pilot Racery drží jak přibité, ovladatelnost excelentní (motorka byla zbavena veškeré zátěže, kromě manželky, lepší ovladatelnost jsem samozřejmě zjistil hned, jak jsem gumice před cestou nazul), a výhledy do krajiny úžasné. Na biker pointu jsem na chvíli nechal mojí lepší polovičku a jel si dát pár zatáček sám. Ať si taky trochu užiju náklonů. Když jsem si myslel, že to rubu jak chlap a koleno málem tahal po zemi, přehnalo se kolem mě pár supersportů, já zaklap heft a vrátil se pro ženu. Zbytek cestování po GG probíhalo ve volnějším tempu, což neznamená, že jsme si neužívali zatáček a táhli se za každým autem co se nám dostalo před kola. Když jsme dorazili k samotnému GG, bylo stále nádherně. Nechali jsme bajk na parkplatzu a prošli si místní muzeum, ukázku místního života a vlastně vše, co je zde k vidění. Na konec jsme si řekli, že se trošku projdem na nějakou vyhlídku. Soustavou tunelů a stezek jsme si dali tříhodinovou tůru nahoru k ledovci. Vůbec jsme nevěděli, že se tam dá dostat. Voda, čokoláda, prostě vše životně důležité jsme nechali na motorce a šli. Stálo to však za to. Po překonání třísetmetrového převýšení jsme stanuli na ledu a sněhu. Mimochodem jsme tam nepotkali žádné jiné bikéry. Po návratu jsme pokračovali v cestě směrem tuším na Linz. Od osmi do tří jme lítali po celém GG a nemohli se nabažit zatáček, hor a souznění s ostatními. Možná je to profláklý místo, možná tam fakt jezdí všichni, možná je to až nudně dokonalé, možná…….jděte do hajzlu s podobnýma kecama. Je tam nádherně a jak jsme zjistili při cestě domů, stejně nádherně je v celých Alpách a nemusí to být zrovna placený GG. Jak jsem se již zmiňoval, jezdili jsme po GG asi do třech hodin a pak se přihlásil krutý hlad. Dychtiví po poznání jsme vyrazili do Zell am See na jídlo a na obhlídku. Malinké městečko to je. Malinké ale pěkné. Dali jsme Pizzu za celkem rozumný peníz (však taky to nebyla nějaká echt pizzérka) a jeli smočit unavená těla do jezera Zeller See. Voda teplá, čistá a strašně příjemná, po celodenním sezení na motorce. Cestou Z5 do kempu jsem chtěl nakoupit nějaké pochutiny na večer a to nejlépe v intršpáru nebo pennysmarketu, kterých tam bylo dost. Co mně nemile překvapilo byl fakt, že rakouští pepíci v sobotu mají padla v šest hodin a nekoupíte si tam už nic. Uteklo nám to o pět minut. Při pomyšlení na pivo v hotelu za 3,50 se mi udělalo špatně. Poslední záchrana byla benzínka na kraji Fusche. No co, stejně potřebujeme načepovat. Už na mně vyzývavě mrkalo hladové oko. Naštěstí cena 1,50 ojro za lahvovou dvanáctku je už přijatelná, tak vytváříme zásobu a jedeme bydlet. V kempu kecáme se sousedem, který cestuje taky sám, ale autem. Navádí nás na soutěsku Liechtennsteinnklamm, kam se chceme zítra kouknout, ale nenašli jsme ji na mapě a ani souřadnice GPS na interfernetu nebyly. Pak se k nám přidává starší týpek ze švédska na FJR 1300, tak máme mezinárodní potlach. Toho zase my směřujeme na Šumavu, namísto aby jel, jak původně zamýšlel, na Mostecko. Celý den zakončujeme procházkou na benzínku pro další lahvové, které trestáme na náměstíčku za družného hovoru. Na kutě jdeme poměrně brzo, jelikož nás zítra čeká přesun domů a rozhodně nechceme jet celou cestu po nenáviděné dálnici.
DEN3
Ráno se trošičku honí mraky, ale to moc nevadí. Na delší cestu není přímé slunce právě ideální. Něco málo po osmé hodině vyrážíme směr St. Johan im Pongau, u kterého leží již zmiňovaná soutěska Leichtensteinklamm. Soutězek je v Alpách pochopitelně více, ale tato má dvě velké plus. Je nejhlubší a je po cestě domů, takže žádné zajížďky. GPS nás dovedla do St. Johan a dál se musíme na cestu ptát. Ochotní domorodci nás směřují správným směrem, kde už začíná solidní značení, které nás bez problémů posílá na odstavné parkoviště. Divíme se, že v neděli kolem deváté je tam jen pár turistů z Polska a jinak skoro nikdo. Kromě personálu pochopitelně. Ten je z části v dobových krojích, což je příjemné pokoukání, než na znuděné brigádnice v džínách. Platíme vstupné, 8 éček, a těšíme se na prohlídku. Opět nemá cenu se více rozepisovat. Je to prostě nádhera, která však končí nečekaně brzy u vysokého vodopádu. No za ty ojra to mohlo být o facku delší, ale i tak to stojí za to. Nadstavuji GPS na „domů“ a vypínám hlavní tahy, dálnice a placené úseky. V tu chvíli začíná další úžasná jízda Alpami, srovnatelná s jízdou po GG. Akorát nejste v tak velké nadmořské výšce. Po cca čtyřech hodinách jízdy, s občasnými zastávkami na focení a jídlo z benzínky Billa, vyjíždíme pomalu z Alp, které nás opravdu oslnily. Navíc v každé vesnici je rychlost upravena na 70 až 80 km/h, takže je cestovaní i po těch nejzapadlejších vesničkách opravdu svižné. Nemusím zmiňovat luxusní asfalt (sem tam se nějaká ta díra sice našla, ale ve srovnání s Českem……no coment), zatáčky jak z okruhu, žádný štěrk či jiný bordel na cestě a navíc ohleduplní řidiči plechovek. Prostě ráj pro motorkáře. Snažím se moc nepřekročovat rychlost, tudíž nemáme problémy ani s policí, která je tu dost vidět. Jo a taky nám v té chvíli umřela navigace. Bez mapy, uprostřed kopců, no sranda. To máme za to, že se příliš spoléháme na moderní techniku. Ale co, alespoň bude nějaká prdel. Kdysi jsme na Jawkách taky GPS neměli a dojeli jsme vždy a všude, kam jsme chtěli. Zjišťujeme, že jsme asi 150 km od Vídně, tak sledujem směrovky a po čase najíždíme na higway směr Wien – CZ. Okamžitě mě začíná bolet zadek a nadávám na dálniční styl přepravy. Ale co už, to nejkrásnější jsme viděli a jaksi cítíme že né naposled. Ukrajujeme kilometr za kilometrem, když tu najednou vidím, že sice máme směr CZ ale navíc Praha. Tak to je špatně, tam nechcem. Po chvíli paniky zjišťujeme správný směr a uháníme, sice ne na Mikulov, dál. Do Česka vjíždíme přes Hatě a přes Znojmo dorážíme do Brna. Brutálně zhoršený stav našich silnic nemusím komentovat. Ještě malá příhoda z naší dálnice. Jelikož jsem za to trošíííčku tahal, dostala se spotřeba na dálnici přes pět litrů a začalo na mě šibalsky mrkat hladové oko. Brno OMW 37,40kč za litr. No to si dělaj prdel. Vyjíždíme z Brna další OMW 36,70kč za litr. Todle je fakt zlodějna. Ubezpečuji moji drahou ženu, že to ještě vydrží a upalujeme směr Vyškov. Když v tom……No jo no, došel. Přímo u sjezdu na Vyškov. Sjel jsem jenom bokem a co teď? Beru ze škarpy prázdnou PET láhev od matonni a mávám na první projíždějící auto. Naštěstí to byl taky motorkář, takže mě hodil na benzínku i Z5. Ještě jsem si poslechl kázání od mojí ženušky, že doufá, že jsem alespoň ušetřil (mimochodem 34,40kč za litr) a že si myslela, že máme takovéhle extempore už za sebou. To má sice recht, ale má alespoň zážitek. Najíždíme Z5 na highway a již bez problémů přijíždíme domů.
RESUMÉ
Shrnul bych to takto. Zadarmo ani kuře nehrabe. Na druhou stranu se dá takovýto výlet pořídit již za pár korun. Víkend na nějakém větším srazu nevyjde o moc levněji. Někteří sice píšou že musí mít střechu nad hlavou, ale my jsme zvyklí. Pod stan jezdím od nějakých 14-ti let a i když už nespím v pláťáku ve vatovém spacáku, ale ve dvouplášti v pytlíku háááásky, furt to jde. Zážitky vždy přebijí trochu toho nepohodlí a setkání s místní kulturou taky není nijak ohroženo. Poznatek z rakous. Je tam fakt hásky, akorát mluví divnou řečí. Nevěřte, že všichni umí anglicky, i když nakonec se vždycky dá nějak domluvit. Cesty tam maj absolutně luxusní. Téměř bez děr, zaručeně bez štěrku apod. Plechovkáři jsou pro Čecha nepochopitelně ohleduplní a svižná jízda je tam prostě standard. Alpy jsou prostě nádherné. Miluju Beskydy, Tatry mě taky učarovaly a Alpy jsou stejně nádherné akorát vyšší a rozlehlejší. Oproti výše zmiňovaným si člověk připadá takový nějaký malinký a nicotný. Cesty vedoucí přes velikány v sobě spojují zážitek z jízdy i z hor. Jak už jsem se zmiňoval, někdo to považuje za profláklé. Asi ano, ale i tak to stojí za to. Teď vím, že se sem budu vždycky rád vracet. Dovedu si představit, že se ubytuju v kempu a každé ráno vyrazím na GG. Alespoň týden. To by byla dovolená.
TECHNICKÉ DATA
Cesta byla absolvována na SV 650 S. Kromě celokapoty, nosiče od SW Motech, kufru Givi a laďáku série. Průměrná spotřeba na dálnicích se pohybovala slabě pod šest litrů. Po okreskách a na GG šla v pohodě na čtyři a půl a to musí člověk v těch kopcích sem tam zatáhnout. Úbytek výkonu ve výškách nad 2 tisíce jsem nepozoroval. Jelo se více ztěžka, ale přičetl bych to spíše místy až 16-ti % stoupání. Kemp vyjde na nějakých 400 Kč na noc (dva člověci, stan, motorka). Vjezd na GG 19 euro, při koupi v kempu jen 16 euro. Na benzínkách draho jak cyp. Milka 75 Kč, hambáč 100 Kč, minerálka 0,5 l 50 Kč. V marketech ceny prý jak u nás (čeští turisti, my jsme jezdili a do marketu to nestihli). Ceny v restauracích v průměru 10 euro za porci, což je relativně přijatelné. Cena benzínu od 31,20 Kč do 38,40 Kč. Highway známka na motorku na deset dní 4,5 euro. My měli éčka za rovných 24 kč. Najeto cca 1500 km na pneumatikách Michelin Pilot Race – úbytek 2 mm (nevěřil jsem ale fakt tak vydržely). Dokud jsme se pohybovali mimo dálnice, nepozoroval jsem nějakou únavu či bolest. Na dálnici při monotónní jízdě bolelo za krkem a sedací část mé maličkosti. Přítulka si hověla bez stížností, akorát na dálnici v ilegálních rychlostech více foukalo. Pro častější cestování přemýšlím o cestovním sedle (dá se pořídit za cca 4000 Kč) a vyšším plexi (to sem ještě nezjišťoval). Jinak bych neměnil nic. SV mě nadchlo a to hlavně motorem. Pokud člověk nemá postkomunistický mindrák a nepotřebuje alespoň litr, jen pro to, aby ho měl, je SV vynikající volba (měl jsem vyšší obsahy a v prackách krotil hyper super atd sporty), ale SV mě dostalo svou zábavností, zvukem a taky trochu hrubiánským chováním. Vůbec nechápu, jak jsem mohl jezdit jen čtyřválce. Taky dokáže pěkně pozlobit a nedá se říct, že by bylo pomalé. Jen maximálka je trochu nižší. Ovladatelnost je stejná jako všechny ostatní moderní stroje (FZ6 apod.), a brzdy, vzhledem k brzdnému účinku motoru, dostačující (po přesednutí z modrých čtyřlístků se vám bude zdát, že to nebrzdí, ale jak si zvyknete – bez připomínek). Sériové plexi moc větru nepobere, ale to je sekundární problém. Pro delší cesty by mohla být větší nádrž, ale co, benzínek je už dneska dost a nemusíme být tak rozežraní. K nižším řídítkům, já to tak rád a vzpřímený posez mi nesedí. To jenom pro rejpaly. A navíc SV je krásný (pochopitelně subjektivní názor, jako ve všem, co se týká motorek jde objektivita stranou). To bude asi tak vše. Luxusní výlet, dnes už za pár korun, co můžu jen doporučit. Každopádně to nebylo naposled, alespoň doufám. Dopisuji tento článek, dopíjím nedělní pivo a jdu spát. Přitulím se ke své drahé polovičce a usínám s vidinou šedého, klikatého hada, ležícího v oblacích a tulícího se k mým Pilot Racerům, za dunění véčkového motoru………………….
Komentáře
Přehled komentářů
cialis uk over the counter https://krocialis.com/ - normal dosage of cialis cialis video
cialis pills canada afhsdbcunlarvevhcbu
(Knoriloh, 29. 5. 2021 19:02)do you need a prescription for cialis https://rcialisgl.com/ - how to buy cialis cheap citrulline and cialis together
sbbolthdargusBtjhoushc
(BrictHtf, 26. 5. 2021 10:00)buy cialis south africa https://cialishav.com/ - cialis one a day with dapoxetine canada cialis 20 mg vs 10mg
cialis male enhancement afhsdbcunlarveaaihd
(RebfKnori, 20. 5. 2021 9:36)cialis with dapoxetine 80mg https://rcialisgl.com/ cialis cheap over night
western university pharmacy dgsolbvfdunlarveitgii
(LbsoKnori, 15. 5. 2021 21:04)generic cialis forums https://ucialisdas.com/ buy cialis with paypal
pharmacy online prescription frbdcacldargusBtjhoushc
(JebgBrict, 15. 5. 2021 9:35)super pharmacy https://pharmacylo.com/ canadian drugs pharmacies online
cialis tadalafil 10 mg hvdgeeahdargusBtjhoushb
(Bbshbign, 15. 5. 2021 6:04)cialis vs viagra https://loxviagra.com/ female viagra pill
is viagra over the counter in france fhwsbbolthdargusBtjhoushg
(FmrfBrict, 11. 5. 2021 14:14)cialis dapoxetine https://cialisee.com/ - cialis 10mg sfter market cialis
cialis tadalafil reviews hvdgeeahdargusBtjhoushg
(Bbshbign, 7. 5. 2021 18:45)buy viagra near me https://loxviagra.com/ - viagra buy canadian viagra
comprar cialis online afhsdbcunlarvesivcr
(RebfKnori, 6. 5. 2021 19:20)buy cialis on liuner https://rcialisgl.com/ oryginal cialis
viagra used for ms fhwsbbolthdargusBtjhoushr
(FmrfBrict, 4. 5. 2021 10:58)orginal cialis https://cialisee.com/ no prescription generic cialis
write a good thesis fhsbbolthdargusBtjhoushv
(FbsfBrict, 1. 5. 2021 12:24)Allopurinol https://uspharmus.com/ - Meclizine Exelon
levitra cost cvs fdvefbfbldargusBtjhoushh
(LrbsBrict, 30. 4. 2021 18:04)levitra max dose https://uslevitraanna.com/ levitra bayer 20 mg price
help with thesis statement fhsbbolthdargusBtjhoushr
(FbsfBrict, 23. 4. 2021 15:20)canada pharmacy no prescription https://uspharmus.com/ Naprosyn
alcohol and cialis hvgeahdargusBtjhoushq
(Brfgbign, 29. 3. 2021 18:07)https://ljcialishe.com/ - cialis side effects a wife's perspective https://cialisvja.com/ - what doe cialis look like https://viagraonlinejc.com/ - is viagra funded by government https://viagratx.com/ - does viagra make you bigger or just hard https://buycialisxz.com/ - cialis for daily use side effects
singlecare pharmacy savings card dgsolbvfdunlarvercgth
(KnoriVed, 30. 5. 2021 12:21)